Saya membaca satu website ustaz Rafidi at http://www.dirham2dinar.com
Menarik isi kandungannya. Ia menyediakan satu perspektif lain tentang wang kertas. Baca kat sini. Ustaz Rafidi menyelar ulamak moden yang telah mengqiaskan hukum wang kertas = emas.
Baca kat sini:
http://www.dirham2dinar.com/index.php?option=com_content&view=article&id=127:hukum-membeli-emas-secara-ansuran&catid=39:blog&Itemid=64
saya petik ” Masalah yang kita hadapi sekarang ialah ulamak moden telah mengqiaskan hukum wang kertas bersamaan dengan hukum emas. Oleh sebab demikian mereka mengatakan hukum membeli emas dengan wang kertas secara ansuran adalah riba an nasiah kerana melibatkan penangguhan.
Sila rujuk Ust. Zaharuddin dalam website beliau.
Bagi yang memahami asal usul wang kertas , tak mungkin wang kertas diqiaskan dengan emas kerana ia akan merosakkan seluruh hukum – hakam berkaitan riba seperti yang dijelaskan oleh ulamak – ulamak terdahulu. Bahkan dengan mengqiaskan wang kertas sama dengan emas menyebabkan orang awam tidak perlu lagi pada dinar dan dirham kerana sudah ada pengganti pada emas iaitu wang kertas.
Wang kertas bukan emas , jadi harus menukarkannya dengan emas secara ansuran.
Wallahu’ alam.
Kuliah Muamalat : Dinar dan dirham dalam muaalat Islam
21 November 2009 (Sabtu ) Lepas solat Maghrib
Masjid Sg. Ular, Kulim , Kedah
Menarik isi kandungannya. Ia menyediakan satu perspektif lain tentang wang kertas. Baca kat sini. Ustaz Rafidi menyelar ulamak moden yang telah mengqiaskan hukum wang kertas = emas.
Baca kat sini:
http://www.dirham2dinar.com/index.php?option=com_content&view=article&id=127:hukum-membeli-emas-secara-ansuran&catid=39:blog&Itemid=64
saya petik ” Masalah yang kita hadapi sekarang ialah ulamak moden telah mengqiaskan hukum wang kertas bersamaan dengan hukum emas. Oleh sebab demikian mereka mengatakan hukum membeli emas dengan wang kertas secara ansuran adalah riba an nasiah kerana melibatkan penangguhan.
Sila rujuk Ust. Zaharuddin dalam website beliau.
Bagi yang memahami asal usul wang kertas , tak mungkin wang kertas diqiaskan dengan emas kerana ia akan merosakkan seluruh hukum – hakam berkaitan riba seperti yang dijelaskan oleh ulamak – ulamak terdahulu. Bahkan dengan mengqiaskan wang kertas sama dengan emas menyebabkan orang awam tidak perlu lagi pada dinar dan dirham kerana sudah ada pengganti pada emas iaitu wang kertas.
Wang kertas bukan emas , jadi harus menukarkannya dengan emas secara ansuran.
Wallahu’ alam.
Kuliah Muamalat : Dinar dan dirham dalam muaalat Islam
21 November 2009 (Sabtu ) Lepas solat Maghrib
Masjid Sg. Ular, Kulim , Kedah
Comments
Post a Comment